onsdag 6 januari 2016

Äta mer veganskt

Jag har två nyårslöften som kanske är lite otydliga som jag kände att jag behövde förklara lite närmare. Det ena är "skaffa snygga naglar" vilket bara går ut på att behöver bli bättre på att ha nagellack. Jag tycker egentligen det är snyggt men det flagar ju efter fem sekunder när jag sätter på det, så nu ska jag försöka räkna ut hur man gör för att få det att sitta bättre. Och kanske vara lite mer kreativ med hur jag målar på det.

Det andra är "ät mer veganskt". Jag har alltid tänkt att det där med veganism är inte för mig, jag är vegetarian och jag är nöjd med det, och sen tänker jag fan inte mer på det. Eller ja, lakto-ovo-vegetarian då, men gränsen mellan full vegetarian och vegan är väl hårfin (en del säger att vegan är mer av en livsstil, vilket kanske stämmer ... i så fall är det väl mer vegetariskt jag ska äta men det låter ju superflummigt när jag varit vegetarian i över tio år).

Sen kom jävla Martin tillbaka till Stockholm nu i december och ba "jag är vegan" och jag ba WTF sist vi sågs åt du ju kött vad ÄR det här för skit!? Men nehej, uppenbarligen har han konverterat och även om han kunde dricka mjölk och så nu när så få visste hur det låg till blir jag ändå bitter över att han plötsligt blivit en mer moralisk människa än mig. "Men du har ju varit vegetarian mycket längre än mig, du har ju ett jättelångt försprång" sa Martin men det lyssnar ju inte jag på.

Grejen är att om man är vegetarian finns det egentligen inga bra anledningar till att inte vara vegan. Alla argument för att inte äta kött gäller ju typ för att inte äta ägg också, och mina egna argument är sånt jag hatar att höra från köttätare. Varför är "jag skulle aldrig kunna överleva utan ost" vettigt medan "jag skulle aldrig kunna överleva utan bacon" så töntigt att jag dör? Varför är det rimligt med "jag äter mjölk och ägg för det blir så jobbigt annars" en rimlig nivå av lathet men "jag äter fisk för det är så jobbigt annars" hyckleri? Det håller liksom inte i längden.

Jag hade kunnat lova att jag bli vegan den första januari och säkert hållit det också, men det hade blivit jobbigt. Det hade inte varit en fin grej som jag lovade för att göra världen bättre, utan det hade blivit något jag hatat, alldeles för mycket på en gång för någon som lever för mjölkprodukter. Typ. Så "ät mer veganskt" blir mitt löfte istället.

Jag tänker att jag ska testa mig fram för att se hur mycket av det jag äter idag som kan bli veganskt. Typ grädde jag använder i matlagning - varför skulle inte den kunna vara vegansk? Blir det godare med havremjölk i smoothies? Visst, det finns inte vegansk filmjölk och veganost är dyrt så de grejerna blir svårare att byta ut, men tanken i år är att jag ska TESTA. Vad är enkelt att byta ut, vad är svårt att byta ut, och vad visade sig vara lättare att ändra trots att det är svår? Och så vidare in absurdum.

Faktum är att studier visar att folk är mycket mer benägna att ta till sig budskapet "ska du inte äta mindre kött?" än "ska du inte bli vegan?" och jag är väl själv inget undantag. Vi får se om jag blivit vegan när året är över eller om jag bara minskat min mjölkkonsumtion något, men fan, kan mina föräldrar byta ut mjölken då ska väl jag klara det? Eller?

Om ni inte har några nyårslöften föreslår jag två stycken right here, right now: att gå mer på museum i och med att det är fri entré på alla statliga museum, samt att försöka äta mindre kött. Det tror jag de flesta av oss skulle må bra av.

True story.

8 kommentarer:

hanna sa...

ALPRO COCUNUT I SMOOTHIES! BLIR SÅ JÄVLA GÖTT. Såhär ser den ut och den är MY LIFE alltså. http://www.kittehscupcakes.nl/wp-content/uploads/2014/05/alprococonut_4.png

Fredskronk sa...

Svinbra argument för att bli vegan eller äta mer veganskt. Inser att jag har dåliga/inga argument för att fortsätta käka mjölk och ägg så ska följa din resa med stort intresse. Om du fixar det så borde jag ju fan också göra det.

Ell sa...

Hanna: Tyvärr hatar jag verkligen kokos med hela mitt hjärta så jag tror inte det är något för mig, men tack för tipset!

Fredskronk: Det finns ju egentligen inga rimliga argument, det är det som är så jobbigt. Jag tar det lite i taget så ska det säkert gå bra. Det är bara det här med att hitta veganska alternativ till enkla luncher (istället för panpizzor och pulversoppa) och frukost som är mitt största problem nu ...

Fredskronk sa...

Med tanke på att jag blev vegitarian för ATG jag förlorade en diskussion med några vegetarianer och insåg att jag inte hade några argument så borde jag ju verkligen bli vegan. (Ja. Jag tar diskussioner ytterst seriöst :D)

Mina problem är nig saker med ägg i samt att jag verkligen gillar mozzarella och fetaost. Det sista går helt klart något jag kan leva utan dock. Svårare blir väl att undvika ägg i typ allt bakat samt att äta ute. Inga föreningsuppdrag kvar minskar ju dock restuarangbesöken :)

Ell sa...

Hahahah, det var väldigt ambitiöst av dig i alla fall! Det är sällan jag blir så påverkad av diskussioner jag har med folk, men jag är väl för lat. Jag bestämde mig för att bli vegetarian när jag var tio, fast jag inser nu att beslutet att sluta med fisk och att äta mer veganskt båda var pga killar jag känt. Suck. Så ofeministiskt av mig ...

Mjooo, ägg blir det segt utan för ägg är en av få saker som jag faktiskt är riktigt bra på att tillaga??? Så himla wasted kunskap från och med nu. Men jag tvivlar på att jag någonsin kommer bli helvegan, om folk bjuder mig på något med ägg eller mjölk i tror jag inte att jag kommer tacka nej. Iaf inte som det känns nu!

Fredskronk sa...

Jobbig kunskap att ha men inte kunna använda. Dock är ju verkligen äggproduktion inte direkt något mys.

När jag över en natt blev vegetarian så var det väldigt lugnt och jag slogs över hur enkelt det var (bodde i UK så väldigt enkelt). Alla gånger de senaste elva åren som jag tänkt på att bli vegan ser jag bara problemen. Hur fixar jag en snabb frukost på T-banan tex? Var kan en gå ut och äta? Känner inte så många veganer och känslan jag fått är att de planerar frukost hemma snarare än macka på Pressbyrån. Jag vill äta veganskt. Inte strukturera upp mitt liv ;)

Då skulle jag ju kunna äta veganskt hemma och vegetariskt annars men det känns nästan lite ovärt. Fast jag måste nog släppa antingen eller-tänket. Jag säger ju till köttätare att det är bra att äta vegetariskt ibland. Varför måste just jag välja antingen veganskt eller inte?

Haha. Om du är ofeminstistisk så är jag heteronormativ. Att jag äns började fundera på att bli vegetarian är helt och hållet min första crushs förtjänst :)

Ell sa...

lol nej, jag har haft dåligt samvete varje gång jag köpt ägg typ, men jag gör det ändå ... fast inte nu förstås.

Ja, men det är jättemycket enklare att vara vegetarian än vegan! Man måste fan planera hela tiden. Och ska jag bli vegan vill jag inte bli nån lame vegan som bara äter makaroner och veganbullar, jag vill bli en gullig hipstervegan som dricker hälsosamma smoothies hela dagarna, men då måste man ju planera som fan ...

Så tänker jag med, fast det är helt idiotiskt. Det är väl bättre att göra lite än att inte göra någonting alls? Inte som att mjölkkorna lider mindre bara för att jag är konsekvent i mitt mjölkdrickande liksom.

Fredskron sa...

Torsdagen den 11 februari markerade dagen då jag varit vegetarian i elva år. Dags att gå hela vägen och bli vegan. Tack för lysande argument Ell. De träffade mig ordentligt.
http://www.fredskronksblogg.se/2016/02/12/just-fucking-do-something/