lördag 24 oktober 2015

Ells excellenta Exceldokument

Jag nämnde för några veckor sedan att jag börjat strukturera mina berättelser i Excel istället för Powerpoint, och idag tänkte jag att jag skulle bjuda på mitt nya jättefina skrivplaneringsdokument. Jag gjorde det mest för att kunna strukturera årets NaNo på ett bra sätt, men efter att ha nämnt det för Trams och Hanna insåg jag att det kanske är fler personer som kan vara intresserade av det.


Först finns en novel info-flik med plats för titel och en synopsis, samt hur många ord man planerat att berättelsen ska vara och hur många dagar man ska skriva på. Den är inställd på en NaNo från början, mest för att annars får man error divide by zero av excel. När man fyllt i det här kommer nästa fina flik ...


Baserat på den här och den här kan man sen beskriva ploten något mer detaljerat. Obv behöver inte alla berättelser följa den här dramaturgin, men om man har inte särskilt mycket planerat kan den vara extremt hjälpsam. Har man dessutom fyllt i hur många ord man planerar att skriva kommer "Ord ca" uppdateras och tala om ungefär hur många ord man bör ha skrivit när man når varje del.


Writing process. Vad det låter som. Uträknad efter antal ord och dagar kan den tala om hur man ligger till. Den går ner till 365, så vill man kan man tracka allt man skriver under ett år med den.






Till sist har vi min superfina karaktärsflik! Här har jag gjort ett fint litet blad med de frågor som jag tycker är viktiga när jag skapar karaktärer. "Livsdröm" och "wants" har jag insett är väldigt bra, den ena beskriver liksom vad ens karaktär vill uppnå i hela sitt liv och den andra under storyns gång. Att veta det har jag märkt hjälper enormt mycket när man ska låta sina karaktärer göra olika val under storyns gång.

Ja, det var väl typ det. Om ni vill ladda ner mitt superfina dokument kan ni göra det här. Happy plotting. ;)

True story.

Inga kommentarer: