söndag 13 september 2015

Vad jag lärt mig om skrivande av Usain Bolt

Alla vet ju att skrivande och löpning hänger ihop på något sätt, det är ju liksom ett odiskutabelt faktum för alla som ägnar sig åt båda. Frågan är dock hur det fungerar om man ser det åt bara ena hållet, kan en löpare lära sig någonting av en författare? Kan en författare lära sig någonting av löpning?

Det här var någonting jag funderade på när jag läste Usain Bolts självbiografi förra veckan. Eftersom han är en av de bästa löparna i världen ... nej, i historien, så borde man ju rimligtvis kunna lära sig skitmycket om skrivkonsten av honom, eller hur? Här är vad jag lärde mig av hans självbiografi:

Bildkälla: https://upload.wikimedia.org/

Ha alltid en morot
Usain Bolt har alltid varit snabb som fan, i stort sett sen han föddes, men det var inte förrän han fick ordentligt med motivation som han faktiskt började vinna race. Han hade en lärare som sa att han hade talang för att springa, men Bolt var helt ointresserad tills läraren sa att okej, om du vinner ett race imorgon ger jag dig en matlåda. Bolt sprang, vann, och insåg att han älskade att vinna.

Vad jag lärt mig om skrivande ... är att man alltid måste ha ett syfte med det man skriver. Vad fan syftet är kan variera: kanske är syftet att skriva 50,000 ord på en månad, kanske är det att skicka in något till en novelltävling, kanske är det att kunna publicera sin fanfiction online, det spelar ingen roll. Det viktiga är att man har en anledning att faktiskt avsluta det man skriver.

Skaffa dig en coach du kan lita på
Usain Bolt började med en skitbra tränare som hade förvaltat massvis med unga talanger och gjort dem till stjärnor, men mellan dem klickade det aldrig. Tränaren hade en väldigt bestämd och hård rutin som han körde med alla sina adepter, och den fungerade inte för Bolt. Trots att tränaren var sjukt bra på sitt jobb fick Bolt byta till en annan tränare, som visste hur han fungerade, och efter det började han utvecklas ordentligt.

Vad jag lärt mig om skrivande ... är att inte alla kommer att förstå din berättelse. Be inte någon som aldrig läst Harry Potter att korrläsa din fanfiction, be inte din deckarälskande mamma att läsa igenom din fantasyroman, och så vidare. Hitta någon som förstår din berättelse och ditt skrivande, och be den personen om vettig kritik.

Lyssna inte på hatarna
Usain Bolt är lång. 196 cm lång, för att vara exakt. Det gör honom till en utmärkt löpare eftersom han kan ta långa, snabba steg, men det gjorde också att alla var EXTREMT skeptiska till att låta honom springa 100 m. En lång person tar alldeles för lång tid på sig att veckla ut sig i starten och tappar viktig tid, tid som hen inte kan ta ikapp på samma sätt som under t ex ett 200 m-lopp som pågår lite längre. Alltså trodde ingen att han skulle kunna bli bra på den sträckan, men nu har han slagit världsrekord på 100 m flera gånger, vunnit två OS-medaljer och tre-VM (och ytterligare massa skit på 200 m).

Vad jag lärt mig om skrivande ... är att det viktigaste är att DU tror på det du skriver. Nej, generellt sätt kanske det är lite ovanligt att kombinera science fiction och hästböcker, men då är det upp till dig att bevisa att det går.

Bildkälla: https://upload.wikimedia.org/
Du vet inte var du kommer lyckas om du inte testar
Usain Bolts huvuddistans är 200 m, det är det han ser som "sin" gren. Han hamnade på 100 m bara för att hans tränare tyckte att han också skulle köra 400 m, men Bolt visste hur jobbiga träningarna inför 400 m var och sa att han ville testa 100 istället, för där tränade man inte lika hårt. Hans tränare var, förstås, skeptisk, men Bolt sa att om han inte visat att han kunde klara 100 m inom ett halvår skulle han gå över till 400 m utan att klaga. Tja, vi vet ju hur det gick.

Vad jag lärt mig om skrivande ... är att du inte kan veta vad du kan förrän du testar. Jag trodde inte jag kunde skriva noveller, det formatet var alldeles för kort min del, men nu ett år efter att jag började med det har jag vunnit förstapris i två novelltävlingar, blivit uttagen till att medverka i en antologi, och sålt en novell till en veckotidning. Det hade jag aldrig gjort om jag inte vågat testa någonting nytt.

Till och med den som har talang måste förvalta den hårt
Usain Bolt har alltid varit grym på att springa, så länge han känt sig motiverad. Han har vunnit löptävlingar sedan han var tolv år, från skolmästerskap till junior-VM till OS-guld. Men tror ni han sitter hemma och chillar hela dagarna bara för att han vet att han är bäst? Nope, han tränar ashårt, för oavsett hur mycket talang man har så måste man förvalta den för att göra någonting bra av den.

Vad jag lärt mig om skrivande ... är att jag måste hela tiden skriva och utmana mig själv för att utvecklas. Jag kan inte förlita mig på att jag har talang och är duktig med det skrivna ordet, utan jag måste ta hand om den talangen genom att hela tiden fortsätta skriva och utvecklas.

Det krävs en bra start
Usain Bolt springer som vi vet väldigt fort, men för att kunna vinna 100 m måste du ha en bra start. Du kan inte missa en sekund här, för då kommer man aldrig kunna ta igen det under loppet (som varar i typ 10 sekunde).

Vad jag lärt mig om skrivande ... är att om du skickar in ett manus till ett förlag så måste du ha en snorbra inledning. Förlagen kommer inte läsa hela ditt manus i förhoppningen om att det blir bra på sida femtio, en läsare kommer inte ge dig en chans om du har en crappy början. Det krävs helt enkelt en bra start både på ett manus och på ett 100 m-race.

Bildkälla: https://upload.wikimedia.org/
...men en bra start är inte allt
Usain Bolt är ju faktiskt inte jättebra på starterna i 100 m. Han är ju bättre än dig och mig, såklart, men jämfört med kortare killar han han en nackdel eftersom han inte vecklar ut sig lika snabbt när han börjar. Han får kompensera senare (vilket han delvis gör genom att ha långa ben och inte behöva ta lika många steg när han springer, men idk hur det kan bli ett skrivråd), och helt enkelt springa jävligt mycket snabbare än alla andra i den andra halvan av racet. Bevisligen funkar det.

Vad jag lärt mig om skrivande ... är att en bra inledning är inte allt. Jo, till skillnad från Bolt måste du ha en sådan, men kan du inte leverera resten så spelar det faktiskt ingen roll hur bra din inledning är. Det du skriver måste vara bra hela vägen in i mål, ehh, jag menar till sista sidan.

Det krävs tur
Usain Bolt säger: "det ska till en hel del tur för att slå ett världsrekord. Det handlar inte bara om ren begåvning, även om sådan hjälper".

Vad jag lärt mig om skrivande ... är att det här är helt sant. Det krävs tur för att få ett förlagskontrakt. Ditt manus kan vara skitbra, du kan vara jätteduktig, men du måste faktiskt ha lite tur också. Du kan göra allt rätt men ändå misslyckas.

För stora ambitioner leder till press och press leder till oro
Usain Bolt springer aldrig ett race med sikte på att slå världsrekord. Han tänker först och främst på att vinna, och när han ser att han inte har någon framför sig längre, då fokuserar han på tiden. Detta gör att han alltid är avslappnad innan han springer och inte oroar sig, vilket han skulle göra om han hela tiden hade ashöga ambitioner och siktade på världsrekord efter världsrekord.

Vad jag lärt mig om skrivande ... är att sikta lagom högt. Börja med att avsluta ditt manus, SEN kan du börja drömma om förlagskontrakt. Om du sitter med en mening skriven och redan förväntar dig att boken ska ge dig ett nobelpris, då kommer du aldrig ens skriva klart berättelsen för att du satt ett för högt mål för dig själv innan du ens börjat.

You'll face rejection
Usain Bolt tvingades en gång avbryta ett race i Kingston, eftersom han skadade knät. Detta skedde på samma arena som han tidigare vunnit Junior-VM på, i hans hemland Jamaica, men plötsligt buade samma publik som tidigare hade hyllat honom (eftersom de trodde att han bara gav upp för att han visste att han inte skulle vinna). Det här var 2006, två år innan han slog sitt första världsrekord, när han bara var 19 år gammal.

Vad jag lärt mig om skrivande ... är att alla blir refuserade/rejected på något sätt, någon gång. Men när det händer så är det enda man kan göra att lägga det bakom sig och gå vidare, och bevisa att de jävlarna hade fel.

Ingen kan ta dina prestationer ifrån dig
Usain Bolt tycker att det är bättre att vinna OS-guld än att slå världsrekord. Pretty much vilken dag som helst kan det komma någon som har sånt jävla flyt och är så jävla duktig och tar ditt världsrekord ifrån dig, men dina OS-medaljer har du för evigt. Om femtio år kan folk fråga "hmm, vem var det nu som vann OS-guld i 100 m år 2008?" och svaret kommer ändå att vara Usain Bolt, oavsett hur många personer som varit snabbare än honom sedan dess.

Vad jag lärt mig om skrivande ... är att det kan komma någon annan jävel och skriva bättre än dig, få ett bättre förlagskontrakt, sälja mer böcker, men ingen kan ta ifrån dig att du skrivit klart din jävla bok om du gör det. Ingen kan ta ifrån dig att du bestämde dig för att göra någonting och kom hela vägen i mål, och det är det man ska vara allra stoltast över.

True story.

Inga kommentarer: