onsdag 4 februari 2015

Ninja please

Chriss och jag har en ny obsession: Sasuke, också känt som Ninja Warrior. Det började med att jag såg första avsnittet av den svenska varianten (finns på Kanal5Play) och sedan berättade jag om hur awesome det var för Chriss och visade henne följande klipp som jag hittade på YouTube från ett specialavsnitt av den amerikanska varianten (American Ninja Warrior):



Efter det bara råkade vi spendera måndagen med att se det senaste avsnittet av den japanska varianten, som alltså heter Sasuke. Det var tre timmar långt, allting var på japanska, meeen trots det typ det mest amazing vi sett. Vi kände snabbt igen Ryo Matachi, från klippet ovan, som vi numera kallar "den snygga killen". Han är vår favorit, obv, och vi är mycket ledsna över att han aldrig vunnit hela tävlingen. Men vi har hopp inför framtiden!

Sedan såg vi Sasuke 27 igår, ett annat tre timmar långt avsnitt på japanska, och vid det laget hade vi redan börjat känna igen flera av deltagarna. Tyvärr vet vi inte vad någon heter pga läser inte japanska, så det är bara sånt som "den arga tränaren", "han med kepsen" och liknande epitet som vi kan särskila dem åt med. Och förstås, "den snygga killen".

Idag fick vi inte tag på någon japanska sändning, utan fick nöja oss med de amerikanska sändningarna av de japanska avsnitten. Det är inte lika bra, för trots att man får subtitles (och inser att kommentatorn säger exakt samma sak som vi), så är avsnitten förkortade till bara en timme, och dessutom är det inte samma flow som i det japanska originalet eftersom amerikanerna måste hypa saker som fan och visa massa previews på vad som komma skall. Men det är bättre än inget, förstås.

Vi har redan planer på hur jag ska ställa upp i svenska Ninja Warrior nästa år och våra förberedelser går mest ut på hur vi ska vara så hipster som möjligt och referera till det japanska originalet hela tiden. "Ninja Warrior? Jaså, du menar Sasuke ...", "vi föredrar ju det japanska originalet där de kör hela tävlingen under en dag", "vi har inspirerats av Makoto Nagano i vårt träningsupplägg ...". Förhoppningen är att om jag gör bra ifrån mig där så kan vi vara med i Sasuke och få träffa den snygga killen ...

Hur som helst är det ett amazing program. Ska bli kul att se vad jag tycker om nästa svenska avsnitt efter att ha sett så mycket av originalet ...

True story.

3 kommentarer:

hannaaaa sa...

OMG äLSKAR också! Såg ett avsnitt av det svenska och ba DET HÄR ÄR DET BÄSTA NÅGONSIN.

Ell sa...

SE JAPANSKA. Förra veckan såg jag svenska och ba "fan vad coolt", och efter en vecka med originalet är det fett lame typ. De ska typ inte ens ha stage 3, aka den bästa banan?

hannaaaa sa...

I WILL!!!!