torsdag 1 januari 2015

2014/2015

Läsåret 2014 blev rätt amazing, som ni kanske märkt. Jag pratar faktiskt inte bara om antalet böcker lästa, utan också om det faktum att jag älskat läsande på ett sätt jag inte gjort sen ... tja, sen innan tonåren tror jag. Jag kan inte sluta låna, köpa och läsa böcker. I många år har jag läst böcker som jag känt mig "tvungen" att läsa, tragglat mig igenom långa "jag borde läsa de här böckerna"-listor (som mest existerat i mitt huvud). I år har jag gått till biblioteket (fler gånger det här året än typ de senaste tio, ärligt talat) och lånat hem böcker som intresserat mig. Jag tog Fly by night för att den delar namn med en av mina favoritlåtar, och blev sjukt positivt överraskad. Det har varit så jävla nice.

Så, om någon undrar om jag faktiskt njuter av att läsa böcker eller på något annat sätt försöker få det till att det ju finns negativa sidor av att läsa 123 böcker (SÅ JÄVLA FIN SIFFRA, är mkt stolt) på ett ett år kan jag bara säga: nope. It's awesome.

Statistik för året är sammanfattat i några grafer, för sånt är ju fint!


Här ser vi alla böcker jag läste i år och vilken rating jag gav dem, courtesy of goodreads. 3 stjärnor är "i liked it" på goodreads och 2 "it was ok" (personligen tycker jag 3 är "ok" och 2 "i didn't like it", men jag har anpassat mig), så här ser vi ju tydligt att jag mestadels tyckt om böckerna jag läst. Det stora undantaget är Vellum, som ärligt talat inte ens förtjänar en stjärna.
Enligt goodreads är den längsta boken jag läst den 961 sidor långa Svärdets makt, vilket jag tycker låter rimligt.


Här har vi lite random stats. Jag har mest läst nya böcker (hela 99 stycken), och för första gången också läst fler böcker på engelska än svenska. Tror det har mycket att göra med att jag läst så mycket fantasy, många av de böckerna blir ju inte översatta. det är ganska jämt med könsfördelningen av författarna, men lite fler män. Jag försökte räta ut det här när jag gjorde graferna för någon vecka sedan, men alla böcker jag hade tillgängliga var tyvärr skrivna av snubbar. Men äh, det hade kunnat vara värre på den fronten!


Ser vi till författare så har jag läst flest böcker av Naomi Novik, som skrivit Temeraire-serien, följt av Meg Cabot. Meg Cabot brukar ligga högt upp på de här listorna, så inget nytt under solen. Jag planerar att ta mig an två fantasyserier med över 10 böcker i under 2015, så vi får se hur det här ut nästa år ... (Det står tre böcker under Rowling: obviously har jag räknat in Robert Galbraiths böcker här)


Inte särskilt förvånande så står young adult och fantasy högst upp på listan: jag bor ändå med Chriss (typ the queen of young adult) och jag försökte medvetet läsa mer fantasy det här året. Finished in a day är tekniskt sett inte en genre, men jag är faktiskt rätt stolt över hur många böcker som hamnade där. Fjorton böcker hamnar inom genren dragons, vilket nog kunde ha varit fler med tanke på att jag verkligen sökt efter bra drakfantasy, och hälften av de böckerna ju är Temeraire-serien. Made me cry är nog den mest osäkra genren, eftersom jag hittade på den i juli och var tvungen att komma ihåg vilka av de sextio böcker jag läst innan dess som fått mig att gråta.

Ett bra läsår, och jag ser fram emot ett lika bra läsår 2015!

Nu till nyårslöften. Förra året höll jag alla löften utom ett, som rörde hur många mil jag skulle springa. Jag hade kunnat klarat 50 mil om jag inte blivit sjuk under större delen av december, men orka vara bitter över det när jag gjort så mycket annat bra i år. Jag tränade faktiskt ganska duktigt, även om jag inte sprang särskilt långt, och jag har börjat älska att springa på ett sätt som jag inte gjorde innan. Detsamma gäller mitt skrivande: jag har nog aldrig skrivit så ambitiöst och målmedvetet som jag gjorde 2014. Faktum är att jag inte känner att jag behöver bli så mycket bättre under nästa år, utan snarare bara fortsätta på samma bana. I'm that good.

Andra bra grejer under 2014 var att jag äntligen lyckades ta min kandidatexamen genom att klara den förbannade floristiktentan. Det innebär att om jag bara kan göra ett bra examensarbete nu i vår kan jag ta min mastersexamen och sedan är det dags att lämna skolan och söka jobb. Jag är faktiskt väldigt taggad på det, för min skoltrötthet vet inga gränser just nu.

Årets nyårslöften blir därmed:

  • läsa minst 100 böcker
  • läsa alla History of Middle-Earth-böckerna
  • läsa en bok på tyska
  • springa minst 50 mil
  • klara milen sub 60 (dvs på under 60 minuter)
  • jobba på något av mina skrivprojekt varje dag, avsluta minst ett + NaNo
  • skriva tio noveller
  • klara något på The Bucket List
  • ta min mastersexamen

Det där fixar jag lätt!

True story.

Inga kommentarer: