onsdag 13 augusti 2014

Tio fett ointressanta fakta om bergochdalbanor

Idag slutade jag efter bara två timmars jobb (pga var klar för sommaren), och kom hem runt tolvtiden. Planen var ju såklart att jag skulle få massa gjort, massa skrivande, men har det blivit något sådant? Nej.

Istället har jag spenderat hela eftermiddagen och kvällen med att läsa om bergochdalbanor på Wikipedia. Rimligt? Nej. Kul? Ja.

Har redan terroriserat Twitter och stackars Fuzzy på Skype med värdelösa bergochdalbanefakta, men tänkte ta en liten recap här för skojs skull:

  1. Idén till bergochdalbanor bygger på ryska iskanor som uppfanns redan på 1600-talet
    Därför heter bergochdalbana typ "russian mountains" på massa språk, eh, förutom engelska och de skandinaviska språken (och ryska, där deras ord för dem betyder "american mountains". Såklart).
  2. Ingen vet riktigt när den första bergochdalbanan uppfanns, men det var någon gång tidigt 1800-tal
    Den första bergochdalbana jag hittar någon intressant fakta om är Switchback Railway, som körde i 9,7 km/h, var 180 meter lång, och hade en maxlutning på 30°.
  3. Switchback Railway
  4. Den snabbaste bergochdalbanan i världen idag kör i 240 km/h
    Den heter Formula Rossa, och återfinns i Ferrari World i Abu Dhabi. Den är dessutom skitful:
    Formula Rossa
  5. Den längsta bergochdalbanan i världen idag är 2479 meter lång
    Det är Steeldragon 2000 som återfinns i Japan och tar hela fyra minuter att åka igen Den var en gång i tiden även snabbast och högst, men 153 km/h och 97 meter? Please Steel Dragon 2000, som att det är nåt att komma med...
    Steel Dragon 2000
  6. Den högsta bergochdalbanan i världen är 139 meter hög
    Kingda Ka ligger i en Six Flags park i New Jersey, och är även den den näst snabbaste bergochdalabanan, och har det högsta dropet (nähä?). Det finns planer på att bygga en ännu högre, SkyScraper, men man ska inte ropa hej förrän man är över top haten, så att säga.

    Kingda Ka med sin enorma "top hat"
  7. Den högsta lutningen på en bergochdalbana är 121°
    Japp, alltså högre än 90°, vilket är ett drop rakt ner. Till ingens förvåning finns Takabisha i Japan (although Australien och Kina har ett par som kommer in på 120,5° respektive 120°, så de är inte mycket sämre).
    Takabishas drop.
  8. Den högsta inversionen (när man är upp och ner) är 52 meter hög
    Det är visserligen ingen loop, utan ett "dive drop", och finns hos GateKeeper i Ohio.
    Gatekeeper
    Den högsta loopen finns hos Full Throttle, i Kalifornien, är 49 meter hög, vilket gör den till den näst högsta inversionen.
    Full Throttle
  9. Fritt Fall + bergochdalbana = sant
    Vet inte från vilken del av helvetet det här shippet kravlade fram, men fy faaaaaan.

    © Martin Valt
  10. Det finns ett konstprojekt kallat "Euthanasia Coaster" och det är precis vad det låter som
    Det är alltså ett koncept för en bergochdalbana vars syfte är att döda den som åker. Den här ultimata bergochdalbanan är en som "sends out 24 people and they all come back dead". Skaparen har sagt att den kan vara användbar vid dödshjälp och avrättningar. Den är alltså designad så att man genom hela resan ska utsättas för så höga g-krafter (över 10) att man blir hjärndöd och dör av syrebrist till hjärnan. Detta skulle egentligen uppnås redan vid första loopen, men det finns sju stycken, som en försäkring "unintentional survival of particularly robust passengers".

    Euthanasia Coaster
  11. Den snabbast accelerande bergochdalbanan går på 0 till 172 km/h på 1,8 sekunder
    Det är Dodonpa i - förstås - Japan, som använder sig av en unik teknik där komprimerad luft (compressed air) används för att skjuta iväg vagnarna. Den är den enda bergochdalbanan i världen som använder sig av det systemet, och även om den blivit ägd på många andra sätt så är den fortfarande bäst på att accelera. Den verkade för övrigt ungefär lika behaglig som euthanasia coaster, eftersom "Dodonpa's team of designers and engineers made sure to include just as much psychological torture as physical thrill". Inte nog med att den skickar iväg dig snabbare än någon annan bergochdalbana: de har lagt in "falska starter" som gör att du aldrig riktigt kan veta när exakt du kommer slungas iväg...
    Dodonpa
Men sedär! Tio punkter, och då har jag inte ens behövt ta upp alla brutala olyckor jag läst om idag. Det får väl bli nästa gång antar jag. Vi får väl låtsas som att jag ska skriva någonting relaterat till bergochdalbanor och så kan vi kalla det här för research. För framtida bruk.

True story.

Inga kommentarer: